Ugrás a fő tartalomra

ParticiPécs – bemutató a Pécsi Kulturális Központban

Március 8-án mutattuk be legújabb városfejlesztő játékunkat a Pécsi Kulturális Központban. A bemutató játékokra a zöld családi napon került sor, így sok család, kisebb és nagyobb gyerekek, fiatalok, szülők, nagyszülők is kipróbálhatták az élőtársast.



A JÁTÉK

A ParticiPécs egy interaktív stratégiai élőtársasjáték, amelynek alapja Pécs városa, kerettörténete pedig maga a valóság. Vajon hogyan tehetjük jobbá, élhetőbbé és érdekesebbé a saját lakókörnyezetünket? Hogyan tudunk részt venni a város alakításában? Akárcsak a való életben, a játékban is számtalan lehetőség nyílik erre: a játékosok fákat ültethetnek, műemléki értékű épületek megóvásáért küzdhetnek, parcellát bérelhetnek a közösségi kertben, utcafesztivált szervezhetnek, és eközben együtt gondolkodnak városfejlesztésről és közösségi életről. A város pedig közben  folyamatosan változik…

Az oktatójáték célja, hogy a fiatalok játékos módon sajátítsanak el olyan cselekvési mintákat, amelyek hozzásegítik őket, hogy konstruktív és proaktív módon alakítsák saját környezetüket. A 30 m² alapterületű játéktáblán a résztvevők kedvük – és szerencséjük – szerint alakíthatják a belvárost. 


A BEMUTATÓ

Reggel kilenckor szinte az egész ParticiPécs csapat megérkezett a bemutató helyszínére és izgalommal vártuk az érdeklődőket és a játékosokat. Megcsodáltuk a frissen elkészült játéktáblát, előkészítettük a kellékeket, kiosztottuk a feladatokat és bemelegítettünk a teremben. A szokásos élénkítő feladatokat most a játéktáblán végeztük el, hogy a nap folyamán otthonosan érezzük magunkat a térben. 



Háromnegyed tíz körül aztán megérkeztek a játékosok. Eszter ismertette a játékszabályokat, majd a játékosok profilkártyát húztak. Ezután mindenki bemutatkozott, bemutatta a játékkarakterét, vagyis a játékban érvényes nevét és címét (egyéni startmezejét), illetve néhány érdekes információt a játékban megformált karakterről. Majd mindenki saját illusztrált névkártyát kapott, és mindenki megkapta a rendelkezésére álló építőelemeket. Ezek az előzetes bemutatóra még nem készültek el, így egyforma kartondobozokkal helyettesítettük őket.


Miután végeztünk az előkészületekkel, kezdődhetett a játék! A különböző életkorú játékosok nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a várostervezésbe. Kicsik és nagyok vegyesen csapatokat alkottak, hogy átalakítsák például a Balokány ligetet, biciklitárolókat helyezzenek el az Orvostudományi Kar parkjában, parkeur versenyt szervezzenek a Zsolnay Negyedben, vagy plakátverseket helyezzenek el a buszmegállókban…


A játékban egy szombati nap áll a játékosok rendelkezésére, hogy minél jobbá és szebbé tegyék a városukat, vagyis minél több kisebb-nagyobb fejlesztést hajtsanak végre. Az egy órás játék során a játékosok remek együttműködésének köszönhetően valóban átalakult a város, sok minden megvalósult abból, amit elterveztek, és mindeközben sok érdekes információt szereztek a városról, városfejlesztésről…


Egy kis pihenőt és közös értékelést követően következett a második játékmenet. Újabb érdeklődők jöttek, akik szerették volna átalakítani a várost. Az első játékmenetből sokat tanultunk, jobban megszerveztük a játékmesterek és segítők munkáját, igyekeztünk kiküszöbölni a legapróbb hibákat is, hogy még az első menetnél is jobban sikerüljön ez a játék. Rá kellett azonban jönnünk, hogy nem véletlenül szabtunk korhatárt az élőtársasnak. Az óvódás korú gyermekekkel játszó családok nehezen birkóztak meg a stratégiai játék jelentette kihívásokkal, a városfejlesztő játék ötlete pedig nyilvánvalóan nem kötötte le a kicsiket. Jó tanulság volt, ezentúl a korhatárt szigorúbban fogjuk venni a nyilvános játékok során. Mindennek ellenére ez a játék is jól sikerült, a város ismét átalakult, és közben jól szórakoztunk.


A játék végén minden játékos részletes értékelőlapot töltött ki, amiben elmondhatták a véleményüket a ParticiPécs élőtársasról (részlet egy 11 éves kisfiú értékeléséből: „Vicces játék és az jó, hogy nem csak 1 ember győzhet”). A játékosok értékelése nagyon hasznos, erre támaszkodhatunk a játék továbbfejlesztése során, és ezek segítségével javíthatjuk a játékélményt a következő rendezvényeken. A ParticiPécs ugyanis még nem ért véget, csak most kezdődik igazán!

A következő lépésben kijavítjuk a hibákat, legyártatjuk a hiányzó elemeket és aztán visszük a játékot az iskolákba, rendezvényekre, fesztiválokra, hogy minél többen megismerjék, és kipróbálják a városfejlesztő élőtársast!

Közben pedig a ParticiPécs csapat már el is kezdett dolgozni a játék kiegészítő változatán…

Folyt. köv. 


A városfejlesztő élő társas koncepcióját Tóth Eszter vezetésével a kultúrAktív Egyesület csapata dolgozta ki helyi általános- és középiskolásokkal, vagány grafikáját pedig Sirály Dóri készítette. 

A program az Európai Unió Fiatalok Lendületben Programja, valamint a PrimeTime Communication  az Európai Parlament és a Pécs Normandia Lions Klub támogatásával valósult meg.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan