Ugrás a fő tartalomra

Pop-up Pest: játék a városról

Az ötlet
Vajon hogyan tehetjük jobbá, élhetőbbé és érdekesebbé a saját lakókörnyezetünket? Hogyan tudunk részt venni a város alakításában? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre és milyen példákkal találkozhatunk Budapest belvárosában?
A Pop-up Pest élő társasjáték ezekre a kérdésekre ad választ szórakoztató, interaktív módon. Az oktatójáték célja, hogy a fiatalok játékos módon sajátítsanak el olyan cselekvési mintákat, amelyek hozzásegítik őket, hogy konstruktív és proaktív módon alakítsák saját környezetüket. Akárcsak a való életben, a játékban is számtalan lehetőség nyílik az aktív részvételre: a játékosok többek között fákat ültethetnek, kerékpártárolókat alakíthatnak ki, műemléki értékű épületek megóvásáért küzdhetnek, parcellát bérelhetnek a közösségi kertben vagy utcafesztivált szervezhetnek. Mindeközben együtt gondolkodnak városfejlesztésről, a közösségi életről és észrevétlenül sajátítanak el a városi terekhez kapcsolódó kortárs fogalmakat, ismereteket és felelősségteljes gondolkodásmódot.




A játék
A 25 m² alapterületű játéktábla Budapest belvárosát, a VI. és VII. kerületet, valamint ezek határterületeit ábrázolja. A táblán jelölve vannak a fontosabb kulturális helyszínek, a zöldterületek és parkosított területek, illetve a főbb közlekedési útvonalak és csomópontok. A játéktáblán továbbá csíkos mezők jelzik az „építési területeket”. A játékosok ezeken a helyszíneken avatkozhatnak be a városképbe, vagyis ide helyezhetik el az építőelemeiket.


A játékban egyszerre 12 játékos vehet részt, akik három csapatban (környezet, közlekedés, kultúra) versengenek egymással. Minden játékosnak egyéni feladata van a csapaton belül és a csapatcél csak akkor teljesül, ha minden játékos teljesítette a feladatát. Így a játékosok pozitívan függnek egymástól, mindenkinek egyformán felelősséget kell vállalnia a győzelem érdekében. A csapattagok segíthetnek egymásnak és a gyorsabb haladás érdekében közös stratégiát dolgozhatnak ki. A játékban tehát főként a szociális kompetenciák, különösen a kommunikációs és kooperatív kompetenciák kerülnek előtérbe. A három csapat közös cél érdekében munkálkodik, hiszen mindannyian élhetőbbé igyekeznek tenni a várost. Ennek ellenére gyakran érdekellentét alakul ki a csapatok között, ugyanis a városrész kevés szabad vagy átalakítható területtel rendelkezik. A szélesebb utcákon fasort, kerékpárutat vagy fesztiválsétányt alakítsunk ki? A szabad utcarészekre inkább szelektív hulladékgyűjtőket, utcabútorokat vagy kerékpártárolókat helyezzünk el? Annak a csapatnak sikerülhet először teljesítenie a feladatát, amelyiknek a játékosai a leghatékonyabban tudnak együttműködni.





A játékosoknak 3-3 építőelemet kell megszerezniük, illetve a táblán elhelyezniük az egyéni feladatuknak megfelelően. Az egyéni feladatok mindig a csapatcélhoz illeszkednek:


A környezet csapat célja, hogy lakónegyedükben a környezetvédelmi szempontok minél jobban érvényesüljenek és minél több zöldterület legyen a városban. Egyéni feladatok: fasorok kialakítása, Szelektív hulladékgyűjtők elhelyezése, közösségi kertek kialakítása, közterek parkosítása.




A közlekedés csapat célja, hogy minél jobban működjön és mindenki számára biztosított legyen a közlekedés a városrészben. Egyéni feladatok: kerékpárutak kialakítása, kerékpártárolók elhelyezése, parkolóházak építése, akadálymentesítés.





A kultúra csapat célja a városrész kulturális kínálatának bővítése, kulturális értékek teremtése és megóvása. Egyéni feladatok: fesztiválsétányok kialakítása, utcabútorok elhelyezése, értékes, de rossz állapotban lévő épületek műemléki védelem alá helyezése, köztéri műalkotások elhelyezése.



A játék során a kiemelt mezőkre érve a játékosok információs kártyát húznak, amelyeken rövid, csattanós leírást találnak Budapest belvárosához kapcsolódóan egy-egy városi jelenségről (mint például a gerilla kötészet, a legális graffitik), és a városhasználatról (például kerékpáros közlekedés, civil érdekképviseletek). A fiataloknak így lehetőségük nyílik elgondolkodni a saját lakókörnyezetükről és más szemmel tekinteni az ismert helyszínekre.   A város pedig eközben folyamatosan változik…





A FOGLALKOZÁSOK
A társasjátékot 2012 szeptemberében az Ernst Múzeum centenáriumi ünnepsége során mutattuk be, majd egy héttel később az Európai Mobilitási Héten játszhattak a Pop-up Pesttel az érdeklődők. Októbertől decemberig a Bálint házban tartottunk foglalkozásokat iskolás és egyetemista csoportok számára.  A foglalkozásokra továbbra is várjuk a 12-18 év közötti iskolás csoportokat, illetve az érdeklődő fiatalok informális csoportjait. Jelentkezni az alábbi címen lehet: info@kulturaktiv.hu.

 


Az városfejlesztő élő társas koncepcióját Tóth Eszter dolgozta ki a kultúrAktív Egyesület csapatával, vagány grafikáját pedig Sirály Dóri készítette. 
A program a Nemzeti Erőforrás Minisztérium támogatásával és a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet közreműködésével valósult meg.

A cikk az Építő játékok 2. c. kiadványban jelent meg a Magyar Építész Kamara kiadásában. Szerk.: Beleznay Éva

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A geometriai formák bevezetése óvodásoknak 30 percben

Életkor: 4-6 éves kor Időtartam: kb. 30 perc Anyagszükséglet: 1. olló, cellux, filctoll, pausz papír 2. kép az egyszerűbb geometrirai formákról az összehasonlításhoz (1. kép - a képre kattintva letölthető) 3. fotók épületekről, amiken felfedezhetők az egyszerűbb geometriai formák (2-5. kép - a képre kattintva letölthető) Előkészítés: - Cél:  Matematika és mérés tárgykörben: bemutatni a legegyszerűbb geometriai formákat Társadalom tudományok és vizuális kultúra tárgykörben:  Vizuálisan érzékelni a környzetünkben lévő tárgyak formáit Kommunikációs és nyelvi tárgykörben: kommunikációs képességek fejlesztése az alapvető formák verbalizálásával, az alapvető formák közötti hasonlóságok, illetve különbségek megértésével Építészeti alapelvek/vonatkozás: Az építészet a méretek, formák, textúrák, arányok, tömegek és színek fizikai karakterének a megváltoztatása, ezek komponálása és manipulációja. A vizuális egységet a fények, árnyékok és kontrasztok teremtik meg az egyes form

Ki hol lakik? - feladat ovisoknak

Mondjuk el Szabó Magda Ki hol lakik? című versét a gyerekeknek. Azután beszélgessünk arról, milyen állatokról hallottak a versben? Melyik állat hol lakik? Ki melyik állat lenne a versben szereplők közül a legszívesebben és miért? Ki hol élne leginkább?  Eszközök: Szabó Magda: Ki hol lakik? című verse.  Fejlesztési célok: auditív figyelem fejlesztése, reakció, interakció gyorsaságának fokozása, fantázia fejlesztés, belső képek mozgósítása, beleérző képesség fejlesztése, irodalmi nevelés, anyanyelvi nevelés, állatok lakóhelyének megismerése irodalmi szövegen keresztül Építészeti tartalmak: élőhelyek, otthon, természetes anyagok A vers felolvasása után megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mit figyeltek meg a vershallgatás során.  Sorolják föl az állatokat, és nevezzék meg, hogy melyik hol lakik. Ha megneveztek egy állatot és a lakóhelyét, akkor kikereshetjük a megfelelő képeket. Ez vizuális mankót biztosít. Miután minden állatot és lakóhelyeiket sikerült megnevezniük a gyer

Gyermek és hang

  A székesfehérvári Lánczos Kornél Gimnázium tetőtér-beépítése Az iskolák oktatási gyakorlatában egyre meghatározóbb szerepet kapnak az olyan változatosabb, frontális oktatáson túlmutató pedagógiai módszerek, amelyek új igényeket támasztanak a tanulás fizikai környezete felé. A korábbiakban főleg tanári előadásra szolgáló tantermek és közlekedésre használt folyosók nemcsak téri kialakításuk, de akusztikai komfortjuk miatt sem ideálisak az egyénileg, párban és kiscsoportban zajló összetettebb tanulási folyamatok számára. A hagyományos osztálytermekben a falak és a mennyezet a kívánatoshoz képest sokszoros mértékben veri vissza a hangokat. Ez azért jelent problémát, mert bár a terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, de az utolsó padokban a diákok a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják „kihámozni” a tanár szavait. Hogy érzékeljük a probléma súlyosságát: A szakértők becslése szerint az átlagos hazai osztálytermek hátsó soraiban a tan